måndag 29 mars 2010

Decopage....

Decopage-lack finns i hobbyaffär ( panduro eller likn. ) Decopage är ett lim-lack som du använder för att sätta på dekorationer på dina målade alster. Decopage finns för målade ytor som trä, finns för glas ( kan då värmas i ugn och få en yta som kan handdiskas ) finns för att dekorera tyg. Det finns i olika glans, matt eller med gloss i.

Material som passar till decopage:
¤ Stämlade motiv ( stämlar finns i Hobbyaffärer ), jag stämplar på mönsterpapper som finns i tygaffär för ju tunnare papper desto lättare smälter motivet in i underlaget och speciellt om föremålet du ska sätta dekorationen inte är helt platt.

¤ Texter, skrivna från datorn. Jag skriver ut på tunnaste kop.pappret eller på det tunna mönsterpappret, men det kan trassla sig i skrivare ibland, om du vill försöka så klipp till i storlek A4 och så rak kant du kan nertill. När det lyckas blir det väldigt fint. Jag brukar skriva ut med texten i grått.

¤ Sevetter passar utmärkt till decopage, i hobbyaffärer ( typ Panduro ) finns mycket material avsett till decopage.
¤ kopiera gamla svartvita kort eller brev som mormor skrivit. Det passar fint i Shabby-stilen.
¤ Lägg allt du kommer på i kopiatorn och pröva....kanske en gammal spets...eller en fin tygbit...

Så här använder du decopage:
Börja med hälla upp lite decopage på en papptallrik el. likn, sätt en plastpåse över mellan strykningarna och var noga med att skölja ur penseln mellan varje strykning.
Stämla motivet på mönsterpapper och riv kanten runt (smälter in finare då).
Om du är ny med stämlar så köp en svart dyna som är vattenfast och några fina motivstämlar.

Du kan köpa monterade eller omonterade som du fäster med mellanlägg på plexiglasskiva. fråga i hobbyaffären eller sök på Rubberstamps så hittar du massor av info om stämplar.

Lägg på stämpelfärgen genom att trycka dynan mot gummistämpeln. Om du ska stämpla fler gånger så lägger du på ny färg varje gång om du inte vill ha motivet mer diffust.

Pensla på decopage på ett område som du beräknar lite större än motivet.

Sätt på motivet så mitten fäster och ta en mjuk pensel och stryk från mitten och utåt för att limma fast motivet. jobba snabbt, speciellt om du har tunnt papper eller servett. Motivet löser lätt upp sig och du kan få med småbitar.

Låt nu torka helt torrt.
Nu använder du decopaget för att lacka över motivet och det kan du göra om många gånger till du fått motivet att smälta in fint, låt torka mellan varje strykning. du kan även stryka över decopaget på hela föremålet några gånger.
Låt det sen torka helt. Jag brukar även spraylacka en gång för att få en fin yta.
Nu har du en fin Chabby chic-kruka att ställa fram till påsk...

Eller en skål...dekorerad med servett och stämplat motiv.....

Eller två jättefina gå-bort-presenter till Påsk....

Snart kommer nya ideer.....Vi ses....

2 kommentarer:

  1. hej!
    nu har jag börjat med decoupage och vill tacka dig för ditt mail. Nu har jag en ny fråga=/ Varför gulnar ytan jag "decoupagerar"? Efter ett par dygn blir det missfärgat/gulnat,,vad gör jag för fel??
    jennienovember@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Jag ska fundera under dagen så återkommer jag....Kram från Mita

    SvaraRadera