fredag 22 april 2011

Påsktårta....

Idag har Örslösa Damklubb Långfredagspromenad med bla. tårtlotteri...
här är mitt bidrag...
Jag kokade en chokladkräm:
3 dl grädde
2 dl socker
150 gr smör
3 msk vanilsocker
4-5 msk kakao ( om man utesluter kakao blir det kolakräm istället )
1 nypa salt
koka ihop tills sockret smält och vispa hela tiden. Gör en redning med vatten och ca 3 msk potatismjöl och tillsätt under kokning till krämen tjocknar till ung. som en stuvning. Den blir tjockare när den kallnar också.
Jag köpte färdiga chokladbottnar som numera finns på ICA
...och aprikoser...här också ICA...
Mörk choklad...ICA...tror ni jag kan få vara med i ICA-reklamen kanske....
Chokladen smälter jag i micron ca 1 min sen rör jag den tills den är helt smält...

Och ringlar ut med en sked på bakplåtspapper, när det stelnad skär jag det i bitar och sätter runt kanten på tårtan som jag lagt i lager:
Botten
Chokladkräm
Lite vispad grädde och ev. aprikoser mellan också...
Botten
Chokladkräm
Vispad grädde överst och runt kanterna
Chokladgaller i bitar runt tårtan och aprikoshalvor överst
Det blev en liten smaktårta till mannen i mitt liv också......och den fick godkänt.....
Om jag gör denna tårtan när det inte är påsk brukar jag baka en choladbotten i långpanna, koka krämen som kolakräm lägga ett lager kolakräm på chokladbotten, grädde där på och så mycket hallon på och rostade mandelspån.

Ha en skön Påsk!
Kram från Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar