måndag 7 juni 2010

Korttillverkning 1.

Denna veckan kommer jag gå igenom korttillverkning. Jag fick möjlighet att arbetspröva hos Nina på Sniff och Snabb i Kungsbacka efter en lång sjukskrivningsperiod år 2002 och då var Korttillverkning med stämplar ganska nytt. Jag fick lära mig det och även hoppa in ibland och ha kurser. Detta har jag haft jätteglädje av och tog med mig när jag flyttade till Lidköping 2003. Jag har haft kurser under ganska många år och som ni har sett här på bloggen så går stämplar att använda till så otroligt mycket.
Idag, bara det absolut basic, stämplar, stämpeldyna, papper,och glitterlim.

Stämplar finns monterade gummistämplar som bara är att använda direkt
Omonterade som man får montera på ett mellanlägg (brukar finns hos Inkywings web)
Clearstamps som man köper med en genomskinligt block och som är mjukare gummi som självhäftar på blocket.

Stämpeldynor finns i många olika märken
Vattenfasta
Vattenlösliga
För textil
Embossing-vattenstämpel (kommer imorgon)

Här är bak och fram på en gummistämpel

Här är en clearstamp och block

Nu till kortet och det material jag använt

Papper finns jättemånga roliga att köpa och att jobba lager på lager ger oftast det finaste resultatet på kortet
Här har jag monterat brunt grund till själva kortet, oblekt i första lager, mönsterpapper i översta lager och sen stämplat motiv på oblekt som jag satt med kuddar.

Färga in stämpeln här har jag svart vattenfast dyna

Stämla motivet eller som här en rad med olika och klipp ut

Sätt på dubbelhäftane kuddar, det lättaste är att sätta dit alla med ovan-lilla-lappen kvar och sen plocka bort den lilla lappen

Tryck dit motivet på kortet.....

här har jag lagt glimmerlim i kanten för att ytterligare förhöja det upphöjda motivet. Glitterlim ska man vara lite försiktig med, det är lätt att det blir för mycket. Tekniken är att man trycker på flaska och samtidigt som glitterlimmet kommer ut så drar man tex ett streck eller gör en prick.

Jag gjorde en glitterrand i sidan, men den blev ful så jag fick torka bort den och då får man hitta på något för att dölja det fula så man inte får slänga hela kortet.
Oftast är det dessa misstag som föder nya ideer...

Mönsterpappret jag använt är dubbelsidigt så då klippte jag en remsa och limmade över det fula....

En text inuti är alltid fint, detta är en av mina favoriter....

Detta kanske de flesta redan kan, men jag tycker det är roligt att ha med här på bloggen då jag jobbat mycket med korttillverkning....och ni kanske får nåt´nytt uppslag under veckan....så häng med på en kortvecka...
Ha en skön dag! Kram! Mita

2 kommentarer:

  1. Hej Mita! Hjälp, dagarna går så fort att man hinner ingenting, eller kanske det är jag som har för mycket att göra sammtidigt. Jag har inte äns hunnit börja med smyckerna...aah, måste bromsa lite:) Och du bara hinner göra fina saker efter den andra!
    Har det bra!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  2. ja, mina dagar går också för fort..smyckeskursen har du ju i 6mån, så ingen stress!!! Kram! Mita

    SvaraRadera