lördag 15 januari 2011

Pärlor och läderband....

...är snyggt tillsammans, speciellt till sommaren tycker jag.
Här har jag gjort ett med några slags knutar som jag hittade på i ena sidan. Jag har använt vaxad bomullstråd här för jag hade inte tunnt lädersnöre.

Jag trädde 12 mm vaxade glaspärlor på ett tunnt vaxat bomullssnöre, satte en rinstensrondell i ena sidan och knöt fast snöret i metallringar. Jag hade pärlorna ganska löst på bandet för knutarna tar upp lite plats sen och då kan det bli för stelt annars.
Det en sidans snöre lade jag längs pärlorna och knöt fast, även här löst, så jag har båda banden i samma sida
Sen har jag gjort knutar genom att lägga en ögla i sidan och dra genom ändarna
Det sista knöt jag fast bandet i ringen och lät ändarna hänga kvar en bit som dekoration. Jag monterade i ett magnetlås men det går ju lika bra med vanligt lås.
När man knyter olika band är det praktiskt att ha en skumgummidyna och sätta, här armbandet, fast med en nål där man börjar.
Vi är bortbjudna ikväll och detta armbandet ska bli present. Jag har gjort en liten tofs och lite andra detaljer, bla. ett knippe pärlberlocker i olika färger som man kan byta efter färger på kläder eller varför inte vara helt "Wild and crazy" och sätta i massa olika färger....
Nu ska jag jobba lite mer med pärl-läderband-desigen. Jag kom på att det kanske är lättare att trä pärlarmbandet på gummitråd för då är det ju lite töjbarhet för knutarna....jag testar och återkommer.
Ha en skön dag! Kram från Mita

2 kommentarer: