söndag 6 mars 2011

Beskrivning på att göra egna texter till kort mm...

....och liten Nora står på tur att fylla år i vår familj, hon är syskonbarn till Håkan och en riktig liten sötnos....
Det är väldigt kul att kunna göra egna texter och lite mer personliga...
Jag är nästan helt självlärd när det gäller data och det går säkert att göra på något smartare sätt än jag gör här....men om ni vill testa min metod så kommer den här...
Gå in i Paint:
Klicka på Former:
Dra ut en ring (den går att ändra och förstora i Word sen):
Välj kontur, jag har den som heter Färgkrita för jag tycker att det är snyggt med den lite diffusa stilen:
Gör en ring till:
Och dra ut den så den blir lagom mot den andra:
Välj hjärta i Former:
Dra ur det så det blir lagom inne i ringen:
Välj Streck i Former:
Dra två steck över hjärtat:
Välj Radergummi i verktyg och sudda bort strecken mitt ihjärtat där texten ska sitta:
Sen sparar jag och går in i Word istället:
Gå till Infoga:
Gå till bild och infoga den formen du gjort i Paint:
När du infogat formen i Word och gjort den i storlek som du vill ha (bra här att spara den i worddokument också så är det lätt att sen sätta ny text) den så går du till Infoga och Rita textruta, drar upp textrutan mitt på hjärtat (det går ju att flytta så det är inte så noga var det hamnar) :
Gå till Kontur och välj ingen kontur:

Gå till Figurfyllning och välj ingen fyllning:
Sen är det bara att skriva in texten, markera och prova olika stilar mm...glöm inte att spara....
Och sen skriva ut....
Ha en skön dag! Kram frn Mita

2 kommentarer:

  1. Tack för en massa bra tips! Jag skuttade genast in i min Paint för att leka lite... Men vad är det för fräsigt Paint du har? Jag kunde inte hitta "former" inne på min, vet du vart jag kan hitta det?

    SvaraRadera
  2. Hej Diana och Välkommen till min blogg!
    Jag är inte så bra på datateknik, men min sista dator är 1år ung. det kanske ser lite olika ut i paints älder versioner, men ringar och streck ska du kunna göra mm. hjärtat är jag osäker på om det finns i äldre program.
    Jag tror att ringar och former finns i vä.sidan på äldre versioner.
    Det finns även ett gratisprogram som heter paint.net som man kan ladda hem och som har fler funktioner än Paint.
    Det finns en jättebra datasida som du kan läsa om gratisprogram och hitta hur du laddar hem paint.net
    http://blogg.tkj.se/
    man får ladda hem programet först och sen en svensk versin.
    Jag är själv på nybörjarstadiet när det gäller dom här sakerna men jag ska lägga ut här på bloggen när jag kommer på nya saker.....
    Kram från Mita

    SvaraRadera