tisdag 25 maj 2010

Måla "Plattsömm".......

Nu ska jag inte förstöra det fantastiskt vackra vitbroderierna i plattsöm, men för den som inte har tid kan detta vara ett alternativ...
Idag fick ljuspåsen bli ytterkruka till lite överbliven gul oregano som jag rensade bort när jag hackade mitt kryddland igår (innerkrukan har hel botten, annars läcker det nog när man vattnar)

Först får du skaffa ett mönster som du vill broderimåla, jag hittade detta på plattsöm gratismönster.

Sen får du rita över det på ett tyg, använd kalkerpapper som finns i sybehörsaffär. Jag hade inget hemma så jag ritade ung. samma på frihand med blyertspenna.

Nu har jag använt samma dimesional textilfärg som till ängeln jag stämplade i går. Det är som en liten flaska med tunn spets som man använder som pensel eller man kan säga att man trycker på flaska och gör små streck samtidigt.
Jag kan inte rekomendera att tvätta det du gör med denna färgen, det står säkert handtvätt på men det litar jag inte på...då är det bättre att måla som jag visar längre ner.

Först fyller du i konturerna

Sen börjar du fylla med streck - "stygn"

Nu har jag fyllt 1 gång....låt torka och....

...fyll en gång till så blir det snyggast

Du som har sysslat med frimålning kan pröva att måla fritt på linnetyg med textilfärg, det är jättekul och blir fint..

Här tog jag den överblivna färgen och stöppel-målade (jobba in färg i penseln och stöppla den mot tyget) ett hjärta...

...och sen stämplade jag en text på och runt om.

För dig som undrar hur jag syr ljuspåsen så syr jag på spets eller fållar den kanten som ska vikas ner, vik ner kanten (blir inne i påsen när du syr ihop den, kolla så du vänder kanten åt rätt håll så det blir framsida utåt när du vänder påsen ) och sy en söm på tre sidor, innan du vänder syr du av kanterna nertill för att påsen ska stå stadigt

Jag kommer nog inte förklara sömnad så ingående här men om du undrar något så maila mig så ska jag försöka förklara.
Jag blev inspirerad när jag började måla igår så jag tror jag ska försöka få tag på lite plattsömbroderier och måla....kanske något monogram...
Ha en Bra Dag! Mita

2 kommentarer:

  1. Vad snyggt det blev!
    Ser ut som det är nån liknande färg jag hittade på Panduro igår, nu kliar det lite i fingrarna...

    SvaraRadera
  2. Härligt när det kliar i fingrarna...det finns massa olika märken på denna färgen så det är säkert liknade. Ha en bra pysseldag LM.
    Kram från Mita

    SvaraRadera