onsdag 12 maj 2010

Slända i järntråd....

Idag har jag gjort en slända i trådkonst.....dom är lätta att göra och dekorativa när man tex. ger bort en blomma och kan varieras i storlek
Här får den pryda en kopp med växter....

Här är materialet:
¤ 1,2mm järntråd
¤ Tänger
¤ Några pärlor i spröten eller så kan man bara böja till en knorr eller göra spötet lite "krockat" i zigzag....

Klipp till ca 1m tråd och beräkna 50cm till skaft. Måttet är inte så noga för det är lätt att skarva i tråd mitt mellan vingarna på sländan.
Vik en åtta till första vingparet....

och sen ett varv mellan vingarna...

Gör andra vingparet lika men lite större..

Nu kan du vira upp den bit tråd du har på mitten eller klippa av den och börja på en ny, den börjar du med att tänka dig ca 8-10cm till första sprötet och sen fäster du genom att snurra runt mitten

Nu ska du göra stjärten, böj tråden ca 10-12cm nedan vingarna och fäst ett varv mittemellan vingarna

Vira lite "löst"- trassligt runt stjärten och fäst igen ett varv runt mitten

Nu viker du tråden uppåt så den blir andra sprötet, klipp av lika långa spröt...eller nästan lika, kan var snyggt att dom är lite olika...

Forma till sländan och sätt pärlor som dekoration i spröten eller gör bara en knorr på tråden....
Jag kunde inte bestämma mig var sländan skulle få landa...den kanske får sällskapa mina lökar, här under jord, från min Hollandsresa....

Ha en skön afton... vi ses imorgon...det ser ju ut att bli ännu en innepysslardag...
så gör många sländor..dom brukar vara lättsålda för er som vill använda mina ideer att tjäna en slant...
Kram från Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar