tisdag 8 februari 2011

Rostmålad figur...

Man kan rostmåla nästan allting, här en vanlig porslinsfigur som jag köpt på loppis. Den var vit från början och i min iver att rosta den glömde jag fota innan jag började måla...

Men som sagt, denna figuren skulle kunna rostmålas tex....
Färgerna är som vanligt från Art4Fun,  http://www.art4fun.se/
Jag började med att spraymåla figuren med svart matt färg så rostfärgen får bättre fäste
Sen målar man flera lager med Steel metallic och i sista målningen lägger man på Rapid rust i våt färg och då börjar rostningen...
Här är figuren målad med Steel metallic..
Och här sista lagren som jag även lagt på Rapid rust och man ser ganska snabbt att det börjar rosta...
Här en närbild...jag brukar lägga på rostfärgen lite ojämnt för det mesta men det ibland är det fint att en sak är jämnrostig och då lägger man på Rapid rust i ett jämnare lager....
Ha en skön dag! Kram från Mita

2 kommentarer: