söndag 1 augusti 2010

Trikå-halsband....

Det går enkelt att göra halsband av trikå-tyg

Du behöver trikåtyg, lite tunnare typ t-shirt...eller varför inte klippa sönder gamla t-shirts

Klipp remsor ca 2-4cm beroende hur tjocka halsband du vill ha, klipp rakt över bredden inte längs stadkanten. Eller så klipper du längs med nederkanten på t-shirten, där är bäst töjförmåga.

Klipp en bit och vik sen den framåt så har du som en linjal att klippa efter

Töj sen ut remsan genom att dra, ganska rejält så den rullar hop sig till en "korv"

Nu kan du välja om du vill ha någon dekoration innan du syr eller knyter ihop
Här har jag gjort en dekoration av silverfärgad tråd 1,2mm
Klipp av ca 15cm, gör en rundel i ena änden med rundtång

Vira den sen runt något, här en rundstav, men det går ex. bra med ett litet limstift

Trä på pärlor och avsluta med att göra en rundel i andra änden

Nu kan du kombinera något fint med ev. en spets och hänga en berlock i....

...eller varför inte bara en budskapsring...

Detta blev min variant idag....


Strass-rondell och budskapsring kommer från www.lillaparlan.se
Delarna till Ängla-berlock kommer från www.silverparla.se

Ha en Skön Dag! Kram Mita

3 kommentarer:

  1. Hej! Hittade just in till dig! Vad intressant och fin sida du har.
    Jätte kul idée med trikå- tyg... annorlunda och spännande :)
    Titta gärna in till mig om du har lust

    Hoppas du får en fin och bra söndag
    Mvh. Anna

    SvaraRadera
  2. vilken härlig ide :) och vad fint resultatet blev

    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Välkommen Anna och Hej Malin. Jag tror jag har sett något liknande i butiker nu med stickat tyg, det var så jag fick iden. Dessa remsor kan man ju fläta och ha som axelband eller dekoration på kläder också. Kram! Mita

    SvaraRadera