söndag 7 november 2010

Fläta på 70-talsvis...

Detta är en av de första pyssel som jag massproducerade, på 70-talet.
Då använde vi plastremsor och jag tror vi hade dom som nyckelringar.


Jag har sett beskrivningen på någon annan hemsida med nu när jag letade hittade jag inte den, tänke länka till den för hon hade också denna fläta som minne från 70-talet. Kommentera gärna om ni har sett den.

Jag växte upp i Bollebygd utanför Borås och jag minns inte om vi lärde oss denna i slöjden eller om det var någon kompis som lärde ut....men den blir ju fin som armband i dagens stil tänkte jag.

Jag har gjort denna i tunnt vaxad bomullstråd och kompletterat med lite tjockare trådar vid sidan så det skulle passa i de fästena jag hade.

Man börjar med att klippa av tråd trådar, ca 1,5m långa, och knyter det en runt det andra så man har fyra trådar.

Lägger dom mellan fingrarna med början mellan tumme och pekfinger, sen mellan pek och långfinger osv.

Sen drar man första tråden runt tummen, lägger den och korsar med tråden mellan lill och ringfingret, tar den tråden som låg mellan lill och ringfingret och korsar med nästa osv. till man kommer till tummen, då trär man tråden i öglan runt tummen och lossar arbetet och drar till alla trådarna mot mittknuten






Sen sätter man tillbaka trådarna på samma sätt och gör korsningarna och lossar och drar till osv....
Man kan också trä på pärlor mellan något varv om man vill...

Jag gjorde en liten videofilm med flätan...

Jag ska åka till Kinnekulle idag, en av mina favoriter här i Skaraborg, helt underbart året runt, man känner liksom historiens vingslag där och blir inspirerad och kommer alltid hem full av ideer.....
Ha en skön dag! Kram från Mita

ps. nu när jag tittade på inlägget kom jag på att vi vände på arbetet också och lade lager med flätningen utanpå den första flätan så den blev tjockare och om man gör en kort bit från början kan det bli som en boll om man vänder många gånger. ds.

5 kommentarer:

  1. Tack snälla Mita för att du visade flätan! Åh va kul att du tog upp den igen. Vi gjorde också sådana flätor när jag gick i skolan. Ibland har jag funderat på hur i all världen var det man gjorde dom. Vilken härlig nostalgi trip!! Kram Crea

    SvaraRadera
  2. Va kul Crea att du känner igen den. Det är nog för att jag alltid gjort så mycket av allt som jag kommer ihåg den för det måste varit början på 70-talet som vi gjorde dom. Kram från Mita

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för din hälsning!
    Fint fint igen!
    Ha en skön kväll!
    KRam Sirpa

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för detta!! du anar inte hur jag har letat efter just denna variant att göra dessa. Alla jag hittat gör dom på helt annorlunda vis och de känns så fel i handen, men denna är den jag lärde mig på 70-talet. TACK!!!

    SvaraRadera