torsdag 14 oktober 2010

En klänning till....

...har jag sytt med Rag-Quilting på vissa sömmar...
När jag började sy med denna tekniken så överdrev jag och "raggade" alla sömmar bara för det var så roligt, men det ser jag nu att det blev liksom förmycket.....
...så nu har jag tonat ner mina klänningar och på denna är volangen "raggad"
Det är en västklänning med en tröja under som jag färgat i olika grå nyans..men tyget var ljusblått från början så det blev mer gråblåa toner.

Som jag fick en kommentar om, att alla material inte raggar sig, har jag också märkt. tex trikån blir mer som fransar och även detta randiga fodertyget har inte raggat sig. Det verkar vara bomullstyg som blir bäst. Men jag tycket inte det gör så mycket om det inte blir helt raggigt.
Här kan ni se att det randiga tyget forfarande är mer fransigt som jag klippt det. lite konstigt för eftersom fodertyg brukar repa sig lätt, men det kan vara att det blir starkt i vatten...

Halsen och ärmarna har jag sytt med "mudd" i samma teknik som jag visade på förra klänningen
Hoppas ni ser här hur jag syr...en dubbelvikt remsa, ca 5cm-2,5 vikt, som jag syr fast med raksöm med dubbelvikningen mor halsen...

Och när man tvätter plagget så rullar sig trikån så det blir såhär..

Jag ska sy små västklänningar till barn i denna tekniken också, bara tiden är med mig....
Nu blir det staden Lidköping en stund, sen hittade jag inspiration i förrgår till fler smycken i gummislangen.....
Ha en skön Dag!

3 kommentarer:

  1. Hej Mita! Jag tänkete fråga, när du jobbar med gummislang och sen genom med vajertråd, hur slutar du det, alltså lås eller knut eller vad/hur att den blir liksom cirkel?
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  2. Supersnygg klänning, jag skulle vilja dra den över huvudet på en gång och svassa iväg :) Ska komma ihåg din klänning när jag får tid och lust att ta fram symaskinen igen. Den har vilat länge, och just nu är jag uppslukad av papperspyssel, så det kommer att dröja, men sen...

    Stor kram, Outi

    SvaraRadera
  3. Sirpa, man avslutar med en vajerklämma som man trär vajern genom och sen låset eller en ring och sen tillbaka genom vajerklämman och klämmer till den med plattång och klipper av ca 2-3cm vajer som du trär in i tillbaka i gummislangen, men jag kan visa det här imorgon för jag ska jobba idag.

    Vaktmästarn, kul att se dig igen! Visst är det en kul teknik med ragquiling, det blir liksom det där lagom slitna som är svårt att få på hemsydda kläder.
    Vi ses mina vänner! Kram från Mita

    SvaraRadera