fredag 2 juli 2010

Blommigt Hjärta.....

Nu har jag målat hjärtat som jag gjorde i gips i gjutformen efter trolldegshjärtat.
Det blev krackelerat med blommigt servettdecopage....och ska ligga någonstans och bara förgylla tillvaron.....

Jag började med bottenfärgen, den som ska synas genom krackeleringen, jag målade med grå metallfärg men det går bra med vilken hobbyfärg som helst.

Måla grå och låt torka

Måla ett lager med krackeleringsfärgen och låt torka

Klipp ut servetten nära mönstret, detta för att det annars täcker krackeleringen för mycket, för servettdecopagen kommer över den krackelerade vita färgen.

Jag stämplade en text på några servettdetaljer för att få lite liv i mönstret.

Måla vit färg över krackeleringsfärgen, det börjar krackelera genast...häftigt...

Ta bort alla mellanlager på servetten så bara det översta lagret är kvar. När jag sätter på så här tunna lager lägger jag servetten på, här hjärtat, och "duttar" försiktigt på decopagelacken över, då blöts servetten och fastnar i underlaget.

Här är en närbild på det färdiga hjärtat. jag spraylackade med matt lack det sista.

Dessa tekniker kan du läsa mer om under Etiketter Grunderna:
Decopage-teknik-grunderna
Krackelering-teknik-grunderna
Gjutformar

Ha en Skön Dag! Kram! Mita

2 kommentarer:

  1. Hej!
    "Sprang" på din blogg bara sådär, jösses så fint hjärta du gjort!!
    Mvh
    Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna och Välkommen till min blogg. Jag är inte så aktiv för tillfället för jag är med en grupp som startat butik. Kram Mita

    SvaraRadera