lördag 3 juli 2010

Gammal tallrik blir lampett....

Nu har alla småloppisar öppnat och man kan fynda olika saker.....och som ni förstått så tycker jag om att göra gammalt...nytt...att saker får en funktion....

Materialet du behöver:
¤ Tallrik eller fat, skulle bli fint med ett lite avlångt fat tex.
¤ Sked, lite större modell så värmeljusglaset får plats.
¤ Värmeljusglas, här små IKEA Glimma
¤ Borr, på Slöjddetaljer heter den glasborr men kan nog heta kakelborr också och finns säkert i bygghandeln.
¤ Glassilicone
¤ Ståltråd eller som jag har här en alliminiumtråd som är lätta att forma.

Så här ser borren ut

Böj skeden och fäst ljusglaset med glassilicone

Maskera borrstället med tejp fram och baksida. Jag borrade på mitten men kunde nog med fördel borrat lite längre upp, skeden kom lite långt ner tyckte jag.
Borra från framsidan. Jag använde borr nr8

Gör en ögla på tråden, trä in skeden och dra ut ändarna på baksidan. Sätt en klick silicone i hålet och tejpa över så blir det lite stadigare
Böj ihop ändarna till en upphängningsögla

Om skeden sitter lite löst går det att hamra lite försiktigt så tråden tajtar till sig.

Ha en Skön Dag! Kram Mita

2 kommentarer:

  1. Så finurlig och kreativ du är! Jag blev förtjust i hjärtat i ditt förra blogginlägg. Såna skulle jag vilja göra. Kanske blir det av under semestern...

    Kram Outi

    SvaraRadera
  2. Hej! Outi, kul att du tittar in i min blogg. Att borra i porslin var med i en Epressenbilaga för ett tag sen och då sparar jag på tekniker som jag hittar och så småningom poppar det upp en ide som jag kan använda den. Trolldeg är jättekul att jobba med så det ska du absolut prova, tänk bara på att knåda degen länge så blir resultatet bäst.
    Kram! Mita

    SvaraRadera