måndag 5 juli 2010

Toa-rulle-hållare....

Nu blir det snart semester och sommarstugan...vi har utedass men ingen hållare till rullen, så då tillverkade jag en.

Jag har använt 1,5 mm järntråd som jag tvinnat med borrmaskin x 4 trådar.
Tekniken hittar du under Etiketter Grundtekniker Trådkonst m. tvinning-borrmaskin-grunderna


Böj rundlar med platt-tång i alla ändar

Mät fram en bit som räcker till rullens bredd ( beroende om du vill göra toa eller hushållsrulle) + ner till till hålet + in ca 6cm inuti rullen + till rundel så det inte blir vassa kanter

Böj till med platt-tång enl. måtten och enl. bilden här

Klipp av en bit till tråd ca 20cm och forma som hängare på en galje.

Gör en rundel och sätt runt hållaren, jag har förstärkt och låst fast "galjen" med
0,8mm järntråd som jag virat runt fästet, det blir stadigare då.

Nu finns det papper om nån får behov.....


Detta är gjutformen som jag gjorde för några dagar sen. Det var som det stod i beskrivningen att den håller till några gjutningar. Den gick sönder när jag gjöt ett betonghjärta. Kanske den hade hållit bättre om jag bara gjort gipsgjutningar. Men denna massa är jättebra om man vill göra någon enstaka större gjutning. Det står på förpackningen att det blir 4,5 liter gjutmassa. Passar jättebra till om man tex. vill gjuta av en hand eller fot.

Ha en Bra Dag! Kram! Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar