torsdag 15 juli 2010

Glasmålning fortsätter....

Detta är de färdiga projekten med glasmålning, igår transparanta färger och idag opaka färger-täckande med inslag av samma transparanta som igår för att få de två glasen att gå i stil med varann.
Med ispiration från mer känd konstnär.....

På glaset jag gjorde igår har jag även lagt i liner som finns i tuber med pip för glas.

Linern har jag lagt för att förstärka vissa partier och även om man vill dölja något mindre bra målning passar liner bra.

Till dagen glas har jag ett vinglas som jag använder på rätt håll...

Färgerna som man använder till att måla tydliga mönster är OPAKA-täckande.

Den pensel jag använder mest är nr. 3 med spetsig spets och med spänst i syntet (ung. pris 20:-) dom tycker jag är bra till hobbymålning.
Om man fyller den med färg, trycker ner den, mot glaset här, och släpper upp den när man vill avsluta penseldraget så får man en fint spetsigt avslut

När du målar på glas kan du rita mönstret fört på ett papper och tejpa fast innuti glaset och på så sätt ser du var du ska måla.

Imorgon ska jag kombinera servettdecopage och glasmålning tänkte jag.
Ha en Skön dag! Kram Mita

4 kommentarer:

  1. Tack så hemsk mycket för en så inspirerande blogg. En helt ny värld har ju öppnat sig för mig med krackeleringslack. Nu återstår bara dem där rost färgerna :P

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Hittar du ingen som kan ta hem rostfärger till dig? Kul att du hittar inspiration, du är ju en fantastiskt duktig hantverkare... Kram! Mita

    SvaraRadera
  3. fiffigt det där med glaset osv.

    SvaraRadera
  4. Anonym, min tanke från början var att lägga någon dekoration i glaskupan, en blomma eller så, men det blev för mycket färg för det så det får bli vid annat tillfälle...Kram! Mita

    SvaraRadera