söndag 18 juli 2010

Smycken i fimo...

Fimo-lera är kul att jobba med, här blir det början till några smycken som ska bli målade sen...
Fimolera finns i alla färger och går att blanda, det är lätt att jobba med och man bränner den i vanlig ugn

Först får du knåda ned så den blir smidig, det blir den lätt av värmen från händerna.

Jag börjar med ett hjärta....
Då gör jag först en boll

Sen gör jag nederdelen

Dela ovandelen med vass kniv

Forma till hjärtformen, en vanlig smörsniv kan vara bra och så fingrarna

För att markera hjärtformen gör jag en liten skåra
Hålet gör jag genom att sticka in en potatissticka och snurra rint den så hålet blir i storlek att det går att få genom ett läderband sen, runt hålen får du jämna till så kanterna blir fina



Här har jag gjort en kula med hål

Ett blad gör jag genom att forna till en platta och trycka en stämpel på

För att förstärka ådringen trycker jag med stickan, du kan även ta ett narurligt blad i trädgården och trycka mot leran för att få ådring

Jag gör en rundel genom att snurra ut "stjälken" en bit och böja den bakåt och fästa genom att jobba i fästet i baksidan.

När delar blir så här tunna kan dom sjunka ihop vid bränning så jag snurrar lite silkespapper och sticker in i hålet så det behåller formen

Här tänker jag det ska bli en medaljong, jag formar den i handen så den blir lite skålformad

Lägger en bit papper som jag format inuti innan jag vänder för att behålla skålformen

Nu värmer jag ugnen till 130gr

Och lägger in smyckena i 30 min....

Ha en Skön Dag! Kram! Mita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar