torsdag 2 september 2010

Kuddar av loppisfynd...

Jag har samlat olika gamla handdukar, virkade dukar, lakan mm. från loppisar ett tag nu och tänker sy kuddar av det.
När jag går på loppisar så känner jag hur många timmars arbete som ligger där och slumpas bort för några tior....och det minsta man kan göra för att bevara denna skatt av broderier och handarbete är väl att sy något som passar in våra hem...och jag väljer att göra kuddar.
Här är lite av det som jag tänker börja med...

Jag kan givetvis inte låta bli att göra det med lite ragquilt-teknik.
Detta blir grunden till den första kudden, den ska få ett mellanlager i rosa-rutigt och en text i mitten....
fortsättning följer imorgon på tillverkningen och resultatet....

Virkade dukar använder inte jag på bord längre så denna ska bli fastsydd på en kudde

Gamla lakan blir ju jättefina gardiner...den här med handvirkade spetsar skulle bli jättefin som panellängd och lite stämplade texter på...får se om jag hinner med det idag....


Jag håller även på med mitt smyckes-sälja "tuppeweremodellen" idag och ska lämna första väskan hos min syster i helgen...

Ett annan projekt som jag håller på med är att lägga över denna bloggen på en hemsida. Jag kände efter att tag med bloggande att det känns lite säkrare om jag har allt jag lagt ut här på en hemsida där jag kan få hjälp av dataföretaget om något krånglar. Den ska bli med en blogg som här, fast förhoppningsvis lättare att leta sig fram till olika tekniker och ideer....

Ha en skön dag! Kram från Mita

4 kommentarer:

  1. Hej Mita!
    Oj, vad du har grejer på gång! Roligt! Vi går lite på samma tanke här för jag har ju mina virkade dukar som jag använder inte heller längre och tänke nån dag göra kuddar av de.
    Har en trevlig torsdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  2. Hej
    Kul att se dina ideer av loppisfynd. Jag brukar inte gå på loppis så ofta men när jag hittar dit tittar jag gärna efter linnedukar. Jag tycker att det är roligare att duka på en sån än på en pappersduk. Och har man bara betalat lite pengar så blir man inte lika upprörd över en rödvinsfläck.

    SvaraRadera
  3. Hej! Var ute på nätet och letade efter beskrivning på hur man bygger ett kakfat och hade turen att hitta din inspirerande och kreativa blogg! Tack för att du delar med dej av dina ideer och beskrivningar! Dom är toppen bra! Jag blir följare på direkten! Hälsningar Leni

    SvaraRadera
  4. Tack mina vänner...Sirpa, inpirationen att sy kommer när din ide har grott färdigt...Jag håller med dig Anneli, linnedukar är fint och fläckar är inte så petigt..det går alltid att ställa en ljuslykta på...Välkommen Crea Diem! Kul om du hittar inspiration...jag kollar in på din blogg..Kram från Mita

    SvaraRadera